X
Elfelejtett jelszó

Felhasználónév

X
Bejelentkezés

Felhasználónév

Jelszó

X
Keresés

Keresett kifejezés

login
MAGUNKRÓL HÍREK SZOLGÁLTATÁSOK KISOKOS ÜGYFÉLKAPU KAPCSOLAT LETÖLTÉS
}

Híreink

Témakör:

NAV Ellenőrzési Irányelvek - avagy ki számíthat ellenőrzésre 2013-ban?

2013.02.10.

A NAV elnöke kiadta a 2013.évre vonatkozó ellenőrzési irányelveket. A vállalkozások számára fontos információ ez hiszen ezáltal előre felkészülhetnek egy esetleges adóellenőrzésre.

 

 

Kockázatkezelés avagy kiválasztás az ellenőrzésre

Összegyűjtöttük azokat a legfontosabb és a vállalkozásokat nagyban érintő kiválasztási feltételeket, amelyek teljesülése esetén a NAV nagy valószínűséggel ellenőrzést indít:


1) A vállalkozás alakulásának időszakában ellenőrzésre kiválasztást indokol különösen, ha:

- a cég külföldi ügyvezetőjének nincs belföldi bejelentett lakcíme, csak kézbesítési meghatalmazottra vonatkozó adatok bejelentésére került sor;

- a megalakulást követően – különösen alacsony jegyzett tőke esetén – jelentős forgalom, illetve nagy összegű fizetendő és emellett közel azonos összegű levonható általános forgalmi adó bevallása történik.


2) Az alakulást követően, a vállalkozás működésének időszakában a korábbi évekhez hasonlóan folytatni kell különösen azon adózók kiválasztását és egyedi kockázatelemzését, amelyekre az alábbi kockázati tényező valamelyike jellemző:

- a bejelentett székhelyet székhelyszolgáltató biztosítja;

- gyakori székhely-, illetékesség, illetve tulajdonosváltás;

- a tulajdonos és vezető tisztségviselő lakó-, tartózkodási helye, illetve a tevékenység végzésének helye a vállalkozás székhelyétől eltérő illetékességi területen található;

- a bevallások benyújtásának elmaradása, bejelentési-, adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésének elmulasztása;

- nullás adattartalmú bevallások benyújtása több egymást követő időszakban;

- a munkáltató vagy kifizető által foglalkoztatott biztosítottak adatainak, adatváltozásainak bejelentése mellett a kifizetésekkel, juttatásokkal összefüggő adóbevallások, adókötelezettségek teljesítésének elmulasztása;

- nagyobb létszámú munkaerőt munkaerő-kölcsönző cégtől kölcsönbe vevő vállalkozások;

- munkaigényes ágazatokban alkalmazottakkal nem, vagy nem megfelelő számban rendelkező társaságok, áfa minimalizáló magatartással;

- a bevallásokban sorozatosan nagy forgalom és a bevételhez igazodó nagyságú kiadások szerepeltetése (ún.adóminimalizálás);

- az áfa- és a jövedelemadó bevallások összhangjának hiánya;

- közösségi beszerzés bevallásának és továbbértékesítésének eltitkolása;

- a vám szakterület jelzése alapján csalás gyanús export-import ügyletek bonyolítása;

- a vállalkozások kapcsolatrendszerén, számlázási láncolatán, érdekmegosztásán alapuló szervezett csalásban való részvétel gyanúja;

- túlnyomórészt transzfer szerepkör az Európai Közösség tagországainak vállalkozásaival folytatott kereskedelemben, melyhez összegében és a forgalomhoz képest jelentős VIES eltérés párosul;

- nagy összegű adóhátralék felhalmozása, főként jelentős dinamikájú értékesítés növekedéshez kapcsolódóan;

- tartós veszteség kimutatása folyamatos működés mellett, különös figyelemmel azon – a gazdasági racionalitással ellentétes – körülményre, ha egy cégcsoporthoz tartozó társaság folyamatosan veszteséges;

- kapcsolt vállalkozással rendelkező cégek, amelyek esetében – annak ellenére, hogy főtevékenységük nem pénzügyi jellegűmagas a pénzügyi eredmény aránya az üzemi eredményhez, illetve az árbevételhez viszonyítva;

- korábban többször számla-, nyugtaadási kötelezettséget elmulasztók, be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatók, illetve igazolatlan árut forgalmazók;

- de-minimis, illetve uniós támogatás igénybe vétele.

Nagyobb hangsúlyt indokolt helyezni a mögöttes érdekkörök (tagok, vezető tisztségviselők) feltérképezésére, az egyéb (székhely, kézbesítési meghatalmazott, könyvelő) vonatkozásban mutatkozó azonosságok kiszűrésére, valamint az azonos érdekkörbe tartozó adózók gazdasági kapcsolatainak elemzésére, vizsgálataik koordinálására.

Ezért az adózói életút bármely szakaszában vizsgálandó kockázatos adózói kapcsolatok különösen:

- a korábban az adóhatóság látókörébe került szándékos adóelkerülők, fantom cégek tulajdonosainak és képviselőinek érdekeltségi körébe tartozó, bevallások utólagos vizsgálatára irányuló ellenőrzés keretében még nem ellenőrzött vállalkozások;

- az azonos székhellyel, tulajdonosi körrel, ügyvezetővel rendelkező, egymással üzleti kapcsolatban álló vállalkozások;

- ugyanazon tevékenység több vállalkozási formában, vagy több vállalkozásban egyidejűleg történő folytatása;

- az azonos tulajdonosi körhöz tartozó megszűnő, átalakuló társaságok és jogutódjaik;

- a felszámolási vagy kényszertörlési eljárással megszűnő társaságok tulajdonosi köre által alapított új társaságok;

- a kiemelten kockázatos külföldi adózókkal üzleti kapcsolatban álló/állt vállalkozások;

- az olyan közösségi adóalanyokkal történő fokozott gazdasági kapcsolat, melyek tulajdonosa, képviselője korábban az adóhatóság látókörébe került szándékos adóelkerülő magyar állampolgár, illetve vállalkozás;

- magyar illetőségű tulajdonosok azonos tevékenységi körű, mind belföldi, mind külföldi székhellyel rendelkező

Forrás: NAV
Szerző: Koncz Attila

kommentek: 1 db
Hozzászólok

Kommentek

#1 | 2013.04.25. 10:47:06

Eleget éltem MO-n is vállakozóként és Kanadában is. Tömören szólva, ami és ahogy MO-n megy az teszi a cégeket "bűnözővé" és adócsalóvá. Előre el van ítélve mindenki, a hóhér milliós büntetései lebegnek minden cég felett a LÉTE miatt is. Moccani sem lehet nyugodtan itt MO-n. Csalónak, bűnösnek gondolnak, kezelnek eleve, hát nyilván ez abba az irányba is viszi a gazdaságot. Minden magyar cég egy BÖRTÖNBE születik eleve a cégbíróságon, majd az eltöltött évei alatt csak börtönélet szerint nevelődik át! Nézzétek meg UK és Canada hogy csinálja, az gazdaság! NAV vaskalaposok meg vesznének a pokolban!